ANKARA ULUS ANAFARTALAR ÇARŞISI'NDAKİ GİZLİ HAZİNE'NİN FARKINDA MIYIZ?

BU ESERLERİ KURTARALIM

Yıkılması planlanan Anafartalar Çarşısı’nın duvarlarını süsleyen ünlü sanatçılara ait seramik eserler kurtarılmayı bekliyor. Hazırladığı raporda binanın “Modern Sanatlar Müzesi” olma potansiyeli taşıdığına dikkat çeken Kültür Bakanlığı, Büyükşehir ile eserler konusunda istişarelerin devam ettiğini açıkladı. Uzmanlar, eserlerin korunabilmesi için tescillenmesi gerektiğini belirtti.

Habertürk'ten Neslihan Can'ın haberine göre Ankara'nın en eski alışveriş merkezi olarak bilinen Ulus’taki Anafartalar Çarşısı, içindeki seramik eserler ve duvar resimleriyle Çağdaş Türk Plastik Sanatları’nın ilk dönemlerine ışık tutuyor. Ulus Tarihi Kent Meydanı projesi kapsamında yıkılması planlanan çarşıdaki eserleri kurtarmak için Büyükşehir Belediyesi ile Kültür ve Turizm Bakanlığı çalışma yürütüyor. Kültür ve Turizm Bakanlığı, sanatçı ve araştırmacı Özgür Ceren Can’ın, “Ankara’da Kamusal Alanda Seramik Panolar” konulu Hacettepe Üniversitesi Sanat Tarihi Bölümü yüksek lisans tez çalışmasından destekle çarşıdaki eserlerin önemini anlatan bir rapor hazırladı. Rapor, eserlerin korunması konusunda umut olurken, Bakanlık’tan yapılan açıklamada, Büyükşehir Belediyesi ile söz konusu eserler ve Anafartalar Çarşısı ile ilgili istişarelerin devam ettiği belirtildi.

“ESERLER BİNANIN AYRILMAZ PARÇASI”

Modern alışveriş merkezlerinin ilk köşe taşı olması sebebiyle de tarihi öneme sahip olan çarşıda, kendi alanında usta sanatçılar olan Cevdet Altuğ, Attila Galatalı, Füreya Koral, Arif Kaptan, Nuri İyem ve Adnan Turani’ye ait 1960 ve 1970’li yılların modern plastik sanat eserleri yer alıyor. Kültür ve Turizm Bakanlığı raporunda her bir eserin, kendi içinde özgün ve başat birer sanat eseri ve binanın ayrılmaz bir parçası olduğu ifade edildi.

“MODERN SANATLAR MÜZESİ” POTANSİYELİ

Raporda, söz konusu eserlerin içinde bulunduğu bina ile birlikte; gelişen bir ülkenin göstergesi olduğu belirtiliyor ve Anafartalar Çarşısı’nın, sanatsal, tarihi ve toplumsal bir kaynak olma özellikleriyle bir bütün olarak değerlendirilmesi gerektiğine işaret ediliyor. Binanın taşıdığı mimari özelliği ve içinde barındırdığı eserlerle bütün olarak düşünüldüğünde aslına uygun bir revizyonla içinde sanat galerisinin, sanat atölyelerinin bulunduğu “Modern Sanatlar Müzesi” olma potansiyeline sahip olduğu ifade edilen raporda, gelecekte bina ile ilgili yapılacak herhangi bir tasarrufun bu çerçevede değerlendirilmesi gerektiği belirtildi.

"ESERLER YERİNDE KORUNMALI"

Raporda atıfta bulunulan tezin sahibi Özgür Ceren Can, çarşıda yer alan eserlerin sanat eseri olarak tescil edilmesi gerektiğini belirtti. Eserlerin betonla birleşik olduğunu belirten Can, “Eserlerin bulunduğu yerde korunması gerekiyor” ifadelerini kullandı. Çarşı mutlaka yıkılacaksa eserlerin koruma ve restorasyon kriterlerine uygun olarak bir müzeye taşınması gerektiğini söyleyen Can, “Eserlerin sanat eseri olarak tescili yok ve taşıma işlemi çok maliyetli. Bu, binanın yıkılması durumunda eserleri de kaybedeceğimiz anlamına geliyor. Eserlerin tescillenmesi için mücadele ediyoruz” diye konuştu.

SANAT TARİHİNE IŞIK TUTUYOR

Çarşı duvarlarını süsleyen eserler, şehrin, cumhuriyetin ve ticaretin merkezi olarak bilinen Ulus’u farklı bir boyuta taşıyor. Usta sanatçılar Seniye Fenmen ’in 8, Cevdet Altuğ’un 9, Attila Galatalı’nın 2, Füreya Koral’ın 9, Arif Kaptan’ın, Nuri İyem’in ve Adnan Turani’nin 1960 ve 1970’li yılların modern plastik sanat eserleri, bulunduğu çarşıyı yaşayan bir müzeye dönüştürüyor. Çarşıya eserlerini kazandıran sanatçıların hiçbirinin hayatta olmaması, eserlerin önemini artırıyor.